måndag 21 mars 2011

Drömfångare

Jag drömmer igen. Varje natt, inte om det som hände, om andra saker. Hemskheter som får mig att vakna med ett ryck eller med en klump i halsen. En sten i magen. Alla drömmar är olika men det slår mig nu att på ett eller annat sätt så handlar det om att inte ha kontroll. Det händer saker jag inte kan kontrollera, som är obehagliga, skrämmande, ledsamma, hemska och sorgliga. Precis som då. När jag vaknar vet jag att det bara var en dröm men känslan sitter kvar. Förföljer i timmar eller ibland dagar. Har jag tur så bara i sekunder. Det är konstigt med drömmar. Vissa hävdar att varje dröm betyder någonting. Att varje dröm säger någonting om oss och att vi bör lyssna till våra drömmar. Andra säger att det bara är strunt det vi drömmer. Ett hopkok av intryck som bearbetas och att kroppen bara råkar visa detta för oss ibland. Ingenting att bry sig om. Men jag kan inte låta bli att undra, när jag drömmer samma varje natt, försöker inte kroppen visa mig något då?

Fick aldrig vakna ur den här drömmen

1 kommentar:

  1. Jag känner så väl igen mig i det du skriver. Hur drömmarna förföljer, sätter tankarna i arbete och snor energi. Jag har många gånger funderat på att skaffa mig en drömfångare, som du skrev som rubrik. Men min farmor sa alltid att de hjälper inte om man köpt dem själv, man måste få dem - utan att ha önskat sig dem. Intressant hur man litar på de gamla *ler* Hoppas du får en natt utan jobbiga drömmar snart, man behöver det. Verkligen. Massa kramar till dig finaste L! xoxo

    SvaraRadera