fredag 6 maj 2011

Det är okej att reagera såhär

Vårdguiden skriver såhär om våldtäkt:

Reaktioner efter en våldtäkt

Att bli våldtagen innebär nästan alltid ett stort trauma. En vanlig reaktion är att man söker en förklaring, ofta hos sig själv. Du kanske känner skuldkänslor och tycker att det var ditt fel eller att du kunde ha handlat annorlunda.
Hur man reagerar efter en våldtäkt skiljer sig från person till person. Vanliga reaktioner är:
  • skuld- och skamkänslor
  • overklighetskänslor
  • nedstämdhet
  • humörsvängningar
  • ångest, oro och stress
  • sömnproblem och mardrömmar
  • "flashbacks" (påträngande minnen av det inträffade)
  • att man vill undvika allt som påminner om händelsen
  • fysiska reaktioner, som till exempel dålig aptit, migrän och sexuella problem.
Ibland kan du uppleva känslor och reaktioner som du inte känner igen hos dig själv. Det kan kännas som att man håller på att bli tokig. Men det kan vara bra att tillåta sig själv att ta plats och ställa krav. Det tar tid att återhämta sig efter ett övergrepp. Du får må dåligt. Du har varit med om något mycket påfrestande och det är inte konstigt att visa att du mår dåligt. Genom att acceptera dina känslor har du goda förutsättningar att bearbeta dem och gå vidare.

Jag tror att jag i omgångar redan lyckats checka av alla "symptom" som beskrivs. Det har blivit så att jag inte sökt hjälp efter det som hände då jag flyttat runt en massa på senaste tiden. Jag sa till min mor att när jag flyttar hem igen till sommaren så ska jag nog hitta någon att prata med. Hon lät väldigt undrande när hon då frågade om jag fortfarande tyckte att det var jobbigt. Jag kanske är jättekonstig men hur skulle det inte längre vara jobbigt? Det var sex månader sedan det hände och sedan dess har ingt varit sig likt. Jag vet inte riktigt vem jag är och allt jag trodde mig klarat av blev aktuellt igen. Så ja mor, det är fortfarande jobbigt. Jävligt jobbigt.

Oförstånd

1 kommentar:

  1. Det känns overkligt att läsa det där.. "Det kan kännas som om du håller på att bli tokig". Som ett skämt. Du har min fulla stöttning. Ett halvår går fort, tio år går fort. De som inte vet, de vet inte.

    SvaraRadera