måndag 2 maj 2011

Den lätta vägen ut

"Jag är så trött på tjejer som du som säger att de blivit våldtagna. De drar hem med nån random snubbe de inte känner och har sex. Jävligt enkelt att hävda att man inte ville när man dagen efter kommer på att man ångrar sig. Tjejer borde inte få vara ute själva."
Men hur kan du säga så? Du säger att du är min vän, att du är mer än jag gett dig credit för och att jag kan prata med dig och så säger du så. Trots att du vet säger du så. Att vi får skylla oss själva. Tror du inte att jag tänkt den tanken själv tusentals gånger? Jag är den förste att säga att det var mitt fel, att jag borde valt annorlunda, att jag kunde gjort något för att aldrig hamnat i den situationen men jag ångrade mig aldrig. Jag ångrade mig aldrig för jag ville aldrig. Säg inte att jag valde den lätta vägen ut, det finns ingenting som är lätt med det här. Ingenting.

Ingen dömer mig hårdare än jag

2 kommentarer:

  1. Den svåra vägen är att överleva. Den lätta är att inte. De som inte vet, vet inte. Jag hoppas att du aldrig tar åt dig av feghet, oförståelse och dumhet. Det är din vän som förlorar på det.

    SvaraRadera
  2. Det är absolut aldrig kvinnans fel att hon blir våldtagen, en kvinna kan inte vara medskyldig till sin egen våldtäkt. Naturligtvis behöver du inte ta på dig någon skuld för det som hänt, även om jag förstår att tanken kan väckas, i synnerhet att vi matas just med det: att kvinnan får skylla sig själv. Men kvinnan behöver aldrig skylla sig själv, det är alltid mannen som bär ansvaret för vad han gör.

    Så ta inte åt dig, men välj kompisar som inte försöker lasta över sitt eget ansvar på andra.

    Lars-Erik

    SvaraRadera